Първият език за програмиране е създаден през 50-те години. С течение на времето се появиха по-модерни среди за програмиране и новите технологии започнаха да процъфтяват. Ако не беше програмирането, нямаше да можем да изследваме космоса или дори да имаме достъп до интернет. Но, от друга страна, случаите грешки в кода причиниха бедствия на значително ниво. Прочетете!
Millennium бъг - компютърно предизвикан апокалипсис
Малко хора знаят това, но няколко наистина мрачни истории са свързани с програмирането. Грешката на хилядолетието определено си заслужава да се спомене - Y2K беше компютърна грешка, която може да е причинила проблеми при работа с дати след 31 декември 1999 г. Когато през 60-те до 80-те години на миналия век се пишат сложни компютърни програми, компютърните инженери използваха двуцифрен код за годината. „19“ беше пропуснато. Вместо дата 1970 г., тя гласеше 70. Инженерите съкратиха датата, защото съхранението на компютърни данни беше скъпо и заемаше много място. С наближаването на 2000 г. компютърните програмисти разбраха, че компютрите може да не интерпретират 00 като 2000, а като 1900. Софтуери, които са били програмирани с години, ще бъдат повредени. Неспособността на компютърните системи да разграничават правилно датите имаше потенциала да срине световната инфраструктура за индустрии, вариращи от банкиране до въздушен транспорт. В крайна сметка имаше много малко проблеми, но милиарди долари бяха похарчени за борбата с тях.
Therac-25 - истинска история на ужасите
Грешки в компютърно контролираните машини за лъчева терапия предизвикаха масова истерия през 80-те години. Therac-25, една от тези машини, имаше няколко сериозни грешки в кода. В резултат на това пациентите са получавали масивни свръхдози радиация, водещи до смърт или тежки наранявания. Интересното е, че примерът с Therac-25 все още се използва като илюстрация на това какво може да се обърка в едно общество, което е силно зависимо от технологиите.
Mariner 1 - грешка за 20 милиона долара
Хората винаги са гледали нагоре към нощното небе и са мечтали за космоса. След като технологията достигна правилното ниво, НАСА реши да се опита да изследва Венера. През 1962 г. е построена ракетата Mariner 1, която струва почти 20 милиона долара (това е чудовищна сума за времето си). Целта му беше да изследва, анализира нова планета и да извърши самоунищожение, ако е необходимо. За съжаление, мисията се провали поради проста грешка в кода.
Скоро след изстрелването си Mariner 1 се отклони от курса. Неправилното прилагане на командите за насочване направи управлението невъзможно и ракетата трябваше да бъде унищожена на безопасно разстояние. Грешките скоро бяха сведени до пропускане на символ с форма на тире. По-късно медиите описаха грешката като „най-скъпото тире в историята“.
Грешка, която започна зомби апокалипсис
През 2003 г. почти 9000 души са фалшиво починали поради грешки в медицинския софтуер. Болница в Мичиган започна да изпраща фалшиви съобщения за смърт на пациентите си поради грешка в кода. Семействата им също получиха тези известия, което предизвика огромно объркване. В крайна сметка никой не умря и историята завърши щастливо.
Добрият разработчик не се страхува от програмиране!
Грешки в програмирането се случват почти всеки ден. Въпреки това, повечето от тях са доста безобидни - като известния вирус на World of Warcraft, който убива героите на играчите, тъй като са се заразили с отрицателен ефект, предаван между герои наблизо. Други могат да причинят тежки последствия - ето защо прецизността, бдителността, търпението и способността да се справят с неуспехите са основни характеристики на програмиста. Няма нито един разработчик на код в света, който да не е направил грешка - важно е да учите, да правите изводи и непрекъснато да разширявате знанията си.
COM_CONTENT_ARTICLE_VOTE_TITLE